Der Europäische Verband für Independent Musikunternehmen, kurz IMPALA, hat über 5000 Mitglieder in dem Independent Musiksektor in Europa. Sie setzten das Ziel bis zum Jahr 2030 klimapositiv zu sein und veröffentlichten ein Programm für mehr Nachhaltigkeit in dem Independent Musiksektor.
Das Nachhaltigkeitsprogramm von IMPALA besteht aus einer freiwilligen Selbstverpflichtung von Nachhaltigkeitszielen für IMPALA, übergeordneten Zielen für die Independent Musikbranche und einem freiwilligen Maßnahmenkatalog für Mitglieder.
Bis zum Jahr 2030 möchten IMPALA und seine Mitglieder klimapositiv sein. IMPALA setzte dafür das Ziel bis zum Jahr 2026 ein klimaneutraler Independent Musiksektor zu werden. Doch dabei betont IMPALA die Freiwilligkeit für seine Mitglieder bei dem Ziel mitzuwirken. Jedes Unternehmen und Land ist anders, daher stellt IMPALA Zugang zu Beratung und Schulung zum Thema Nachhaltigkeit bereit. Zusätzlich können Mitglieder die freiwillige Klimaerklärung von IMPALA sowie andere Instrumente aus dem Maßnahmenkatalog nutzen.
Ein CO2-Rechner speziell für Musikunternehmen ist in Planung. Der Rechner wird laut IMPALA sowohl die Lieferkette als auch die Aktivitäten der Musikunternehmen abdecken. Mögliche kollektive CO2-Kompensationsmöglichkeiten werden ebenfalls von IMPALA geprüft.
IMPALA als Organisation veröffentlichte ihre freiwillige Selbstverpflichtung in einer Klima-Charter. Eins der 15 Ziele des Klima-Charters ist die Zusammenarbeit mit digitalen Musikservices um ihren CO2-Fußabdruck zu reduzieren. Hierfür forderte IMPALA Streaming-Dienste auf, den CO2-Fußabdruck von digitaler Musik zu bewerten und zu reduzieren.
IMPALAs Klima-Charter
In seiner mit der Nachhaltigkeits Task Force und dem Board erarbeiteten Strategie verpflichten sich IMPALA und große Teile seiner 5.000 Mitgliedsunternehmen auf folgende Punkte:
1. Create and hold the framework for European independent music sector climate targets, which we will revise regularly. | |
2. Convene and administer a Sustainability Task Force to look at relevant issues such as supply chain commitments, financial investment mechanisms, and report back to IMPALA board. | |
3. Appoint a climate advocate for IMPALA’s board and each committee. | |
4. Make a reporting tool available to all members to measure individual businesses’ carbon footprint and disclose aggregated figures from the IMPALA membership on an annual basis. | |
5. Transparently monitor and report own climate impacts including business travel. | |
6. Map and share examples of best practices across Europe, whether local campaigns or surveys, or other climate action projects, to be updated regularly and celebrate ‘climate ambassadors’ within the IMPALA network and its membership organisations. | |
7. Make climate literacy training available twice a year for employees, board and members, supplemented with more in-depth training sessions on specific issues. | |
8. Produce guidance for members on: monitoring and reducing carbon footprint, taking effective climate action and targets, hot topics e.g. sustainable merchandise, pensions, production and engaging suppliers, etc. | |
9. Support members in a way that recognises that there is no one size fits all and that each company and each country is different – accompany those who can achieve change early and also make sure no one gets left behind in the spirit of a just transition. | |
10. Engage with suppliers to promote change across the supply chain. | |
11. Call on digital services to be transparent and work with IMPALA to promote change. | |
12. Explore the possibility of taking a collective approach to offsetting solutions for the sector. | |
13. Support relevant initiatives mobilising climate/ecological action through the power of music and culture. | |
14. Keep members aware of EU funding for climate/ecological projects and help members apply for EU funding for relevant projects that support environmental action. | |
15. Speak out where we support specific issues and use our voice in Brussels to 1) raise climate in the context of cultural policy discussion, and 2) advocate for the role of the music community in supporting the EU Green Deal into action. | |
IMPALAs Nachhaltigkeitsprogramm wurde von einer Arbeitsgruppe zusammengestellt, die von Horst Weidenmüller von !K7 Music initiiert wurde. Die Nachhaltigkeits Task Force von IMPALA besteht aus einer Reihe von Mitgliedern wie Will Hutton von der Beggars Group und Peter Quicke von Ninja Tune sowie der Beraterin Alison Tickell von Julie’s Bicycle und Jacob Sylvester Bilabel vom Aktionsnetzwerk Nachhaltigkeit.
“IMPALA’s mission is for the sector to grow sustainably. Our guidance for members sets out common-sense steps that a company can take voluntarily and expand afterwards if needed. Many of the issues can’t be solved by members acting on their own, but a collective approach will make the difference. We see this programme as part of our role of being a leader and will work with all others in the sector interested in accelerating change.”
Helen Smith, Vorstand von IMPALA
“IMPALA’s programme means we can plan ahead, provide real sustainability options for artists and develop flexible tools for members. Acting early isn’t just a climate question, it avoids disruption and carbon taxes. Credibility is important, so we are including the supply chain. Our ultimate ambition is to be carbon positive rather than just neutral. This is what sets IMPALA’s work apart in the music sector today.”
Horst Weidenmüller, Vorstand für die Nachhaltigkeits Task Force von IMPALA & Geschäftsführer von !K7 Music GmbH